Ontdek de historische modellen van Renault
Ontdek de historie van het merk Renault

Ontdek de charme van ons merk Renault

Renault is een merk dat net als ons bedrijf een lange historie kent en al decennia lang aan de weg timmert. Louis Renault, de oprichter van het merk, was een markant man. Veel scholing heeft hij niet genoten omdat hij liever bezig was met het ontwikkelen van techniek. Zo is Louis Renault de medebedenker van wat we vandaag de dag kennen als de handgeschakelde versnellingsbak. Vele patenten staan op zijn naam. Door Henry Ford geinspireerd besloot hij om de grootste autobouwer van Frankrijk te worden. 

Renault is altijd een merk geweest met een bijzonder randje. van de 4CV in 1951 tot de, voor die tijd, extreme Renault Avantime in 1999. Design en techniek hebben bij Renault altijd voorop gestaan. Want naast technisch zeer begaafd, was Louis Renault groot liefhebber van mooie ontwerpen en bijzondere automobielen. 

Sinds de jaren '70 bestaan er slechts weinig automerken die een breder scala aan modellen voeren dan Renault. Het modellenprogramma van Renault is dan ook erg uitgebreid. Er is een Renault voor iedere levensfase. Iets wat ook weer door Laurens van den Acker, Senior Vice President of Corporate Design bij Renault, wordt uitgedragen. De hand van Laurens vind je tegenwoordig terug in bijna alle nieuwe Renault modellen zoals bij de succesvolle Renault Clio en de binnenkort te introduceren nieuwe Renault Espace

Historische Renault modellen

Net na de Tweede Wereldoorlog introduceerde Renault  een revolutionair nieuw model; de 4CV. Het ontwerp hiervoor werd tijdens de Oorlog gemaakt en in 1946 werd de auto voor het eerst gepresenteerd. Hij moest klein, licht en zunig zijn met de motor achterin. een succesvolle combinatie want de 4CV werd het symbool van de Franse industriele heropleving en van nieuwe levenslust. Hieronder hebben we nog een aantal bijzondere Renault klassiekers voor je uitgelicht. Wij wensen je alvast veel kijk- en leesplezier!

Renault 4CV Retromobile

R 4CV

De revolutionaire Renault 4CV

Net na de Tweede Wereldoorlog kwam een revolutionair nieuw model op de markt; de 4CV. Het ontwerp hiervoor werd tijdens de Oorlog gemaakt en in 1946 werd de auto voor het eerst gepresenteerd. Hij moest klein, licht en zunig zijn met de motor achterin. Op dit moment is een Renault 4CV in originele staat veel gevraagd, een echt beleggingsobject!

  • Productieaantal: 1.089.829
  • Productiejaren: 1947 - 1961

De Renault Dauphine

De Renault Dauphine werd in 1956 op de markt gebracht als opvolger van de Renault 4CV. Deze nieuwkomer had veel overeenkomsten met de 4CV.

Renault Dauphine Gordini

Naast het standaard model, dat 115 km/uur kon halen, was er ook een Gordini-versie. In 1962 werden 1000 exemplaren gebouwd als sportwagen in de kleur wit met blauwe, brede strepen over de kofferbakklep, het dak en de motorkap. 

  • Produciejaren: 1956 - 1967
  • Productieaantal: 2.120.000

 

 

 

Renault Dauphine classic
Renault 8 Gordini

De Renault 8

De Renault 8 werd geïntroduceerd in juli 1962 en was gebaseerd op de Renault Dauphine. Voor een betrekkelijk bescheiden prijs kocht de consument een sportieve gezinsauto!

Renault 8 Gordini

Om races te rijden met de Renault 8, ontwikkelde racer en tuner Gordini in 1964 de Renault 8 Gordini 1100 (type 1134), herkenbaar aan het voorfront met enkel grotere koplampen, in 1965 opgevolgd door de R8 Gordini 1300 (type 1135) met een 103 pk motor.

  • Productiejaren: 1962 - 1971
  • Productieaantal: 1.329.379

De Renault 12

In 1964 begon Renault met de ontwikkeling van een auto die vooral robuust moest worden; de Renault 12

Langer dan de R16

De R12 was bijna 10 centimeter langer dan de R16. De basisuitvoering had geen rembekrachtiging. 

R12 Break

In de zomer van 1970 werd het programma uitgebreid met een combi, die de aanduiding „Break“ kreeg. 

  • Productiejaren: 1969 - 1980
  • Productieaantal:  meer dan 4.200.000

 

Renault 12 1969 Auto Indumij
Renault Fuego Turbo

Renault Fuego

Verwant aan de Renault 18 is de legendarische Renault Fuego. 

Bijzondere stylingskenmerken

De vormgeving was anno 1980 zeer modern en dat maakt de Fuego nog steeds een opvallende verschijning.

De Fuego is ook de allereerste personenauto met op afstand werkende centrale deurvergrendeling en de eerste auto met radiobediening aan het stuur.

  • Productiejaren: 1980 - 1987 (1987 - 1992 Argentinië)
  • Productieaantal: 265.367

Renault 21

Het ontwerp van de Renault 21 kenmerkte zich door strakke en hoekige lijnen en was daardoor een opvallende nieuwkomer.

Facelift in 1990

De Renault 21 kreeg een ingrijpende vernieuwing in 1990(Phase II), zowel technisch als qua uiterlijk. Ook werd er een hatchback variant geintroduceerd.

  • Productiejaren: 1986 - 1994
  • Leverbaar als ultrasnelle "21 Turbo"
  • Tegenwoordig een  gewild verzamelaarsobject
Renault 21 Turbo