Indumij is één van de grotere automotive bedrijven van Nederland. 125 jaar historie.

EEN FAMILIEBEDRIJF MET 127 JAAR HISTORIE

Auto Indumij maakt deel uit van de Indumij groep.

Indumij is een familiebedrijf dat in 1889 werd opgericht door Gerrit Barger in Utrecht. Het bedrijf specialiseert zich in eerste instantie in het leveren van fabrieksinrichtingen en het ontwerpen van nieuwe werktuigen. Het bedrijf verwerft het agentschap van de machinefabriek Crossley (Manchester) die eerst gas- en later dieselmotor zou gaan fabriceren. Al een jaar na de oprichting verhuist het bedrijf naar Den Haag en wordt de eerste werknemer in dienst genomen. Dit was het moment waarop Jan Hendrik de Haas, de overgrootvader van de huidige DGA Derk de Haas, werd aangenomen. Als in 1910 Gerrit Barger overlijdt besluit Crossley de familie Barger uit te kopen en wordt Jan Hendrik de Haas aangesteld als algemeen directeur. 11 jaar later krijgt de Haas de kans van Crossley om het bedrijf voor eigen rekening en risico over te nemen. In deze periode draait het bedrijf erg goed. Men levert o.a motoren voor pompinstallaties die worden toegepast in gemalen. De Haas senior tobt in deze periode met zijn gezondheid. In 1925 komt zijn zoon het bedrijf versterken. 9 jaar later, in 1934, komt De Haas senior te overlijden. 

 

DE NAAM INDUMIJ WORDT GEBOREN

Tijdens de tweede wereldoorlog was het onmogelijk om producten uit Engeland te importeren. De engelse naam Crossley was in die periode ook niet echt handig en zo wordt besloten de naam te wijzigen in Indumij, een afkorting van Industrieele Maatschappij voor Verbrandingsmotoren en Pompwerktuigen

Tijdens de oorlog wordt Indumij agent van Skoda en Slavia dieselmotoren. Kort na de oorlog is de vraag naar dieselmotoren erg groot, echter later schakelen steeds meer industrieën over op elektromotoren. Indumij moet de bakens verzetten en men besluit zich ook te richten op de landbouwmechanisatie. Indumij wordt importeur van het Tsjechische merk Zetor, bekend om haar tractoren van hoge kwaliteit. Met de dieselmotorentak gaat Indumij zich meer richten op de scheepvaart. 

 

HOFLEVERANCIER VAN DE KONINKLIJKE MARINE

Na het faillissement van Crossley in 1966 weet de derde generatie De Haas het agentschap van het Franse dieselmotoren merk Pielstick binnen te slepen. Kort daarna, in de jaren '70, wordt Indumij hofleverancier van de Koninklijke Marine met de Pielstick motoren. Onder andere de hele serie S-fregatten en de Walrus Onderzeeboten worden van motoren van dit merk voorzien. In 1976 verruilt Indumij de import van de Tsjechische Zetor tractoren voor de import van de Franse Renault tractoren en in 1979 verhuist het bedrijf van Den Haag naar Dordrecht. Naast Renault start Indumij met andere landbouwmechanisatie producten uit Frankrijk te importeren. Ook besluit men Tuin en Park (maai)machines te gaan importeren. Dit blijkt echter echter geen groot succes.

 

DE VIERDE GENERATIE DE HAAS KOMT IN DIENST 

De vierde generatie J.H. de Haas (Derk) komt in dienst in het jaar dat Indumij haar 100-jarig bestaan viert. In die periode heeft Indumij het moeilijk: de markt voor landbouwmechanisatie producten staat zwaar onder druk doordat veel boeren stoppen met hun bedrijven en ook de scheepsdieselmotorentak heeft het lastig. Er moet gediversificeerd worden om te kunnen overleven. Derk weet met de connecties die hij heeft overgehouden tijdens zijn afstudeerstage bij Renault Nederland in 1994 het Renault autodealerschap voor Dordrecht en Zwijndrecht te bemachtigen. Kort daarna, in 1995, besluit Indumij haar gehele Landbouwmechanisatie en haar Tuin en Park activiteit te verkopen. De scheepsmotorentak blijft echter wel behouden. Recentelijk werden door dit bedrijfsonderdeel nog voortstuwingsmotoren en tandwielkasten geleverd aan Damen Schelde Naval Shipbuilding voor korvetten voor de Indonesische en fregatten voor de Marokkaanse Marine. Het autobedrijf kent aanvankelijk een moeilijke start. Er worden in het eerste jaar slechts 222 nieuwe auto’s verkocht.

 

INDUMIJ OOK SUCCESVOL MET RENAULT

In 1996 komt Micha Roco als commercieel directeur bij Auto Indumij werken. Derk en Micha blijken een sterk koppel dat in 17 jaar tijd het bedrijf weet uit te bouwen tot wat het nu is.Na een aantal overnames heeft Auto Indumij inmiddels 10 Renault vestigingen waarvan 4 met Dacia, 1 Nissan vestiging en sinds 2012 een tweetal KIA vestigingen. Naast Derk en Micha wordt Auto Indumij geleid door  Chris  Kemper (financieel directeur). Toch blijft Indumij een echt familiebedrijf. Met Helmert in het directieteam en de tweede zoon, Vivian, werkt als eerste monteur in de Renault vestiging van Breda. Met ongeveer 200 medewerkers zet het bedrijf jaarlijks ruim 100 miljoen euro om en heeft het een plekje gevonden in de top 25 van de grootste autodealerholdings van Nederland.

 

BEKIJK ONZE RENAULT VESTIGINGEN

 

2014 WAS VOOR INDUMIJ EEN BIJZONDER JAAR

In 2014 vierde Indumij haar 125 jarig bestaan. Een bijzonder jaar waar zowel voor de klanten van de verschillende bedrijven binnen de groep als ook voor haar relaties tal van feestelijke activiteiten op touw werden gezet. Erg veel belangstelling was er voor de jubileumacties van Auto Indumij met als hoofdprijs één jaar gratis Renault Twingo rijden. Ter gelegenheid van het jubileum werd ook een prachtig boek uitgegeven met als titel; een reis door de tijd met Indumij. 

 

LEES MEER OVER ONS 125 JARIG JUBILEUM