Klassiekers van Renault | Auto Indumij Renault
Renault Alpine A110, De Klassiekers van Renault

Het automerk Renault kent een lange historie

Een historie waarin verschillende klassiekers zijn gebouwd. Opgericht door Louis Renault die in zijn vroege jeugd zijn eerste automobiel, de Voiturette, bouwde. De Voiturette was gebaseerd op de driewieler De Dion-Bouton, die door Louis werd omgebouwd tot een vierwielige limousine. En met succes, want na een eerste zeer geslaagde demonstratie in Montmartre kwamen de eerste bestellingen voor de Voiturette snel binnen.  In 1989 richte Louis het bedrijf Renault-Fréres op. Hier werden een jaar later al 80 automobielen gebouwd. 

Het bedrijf is erg succesvol. Het merk Renault is populair en in 1906 werden er al 2200 nieuwe Renaults verkocht. Nog geen 4 jaar later, in 1910, lagen de verkopen al op bijna 7000 auto's. Kort daarna ontmoet Louis in de Verenigde staten, Henry Ford. Bij een bezoek aan de Ford fabrieken is Louis zeer onder de indruk van de productiefaciliteiten van Ford. Dit inspireert hem om van Renault één van de grootste automobielfabrikanten van Frankrijk te maken. Het merk Renault wordt niet alleen in Frankrijk, maar ook in de rest Europa zoals in Spanje, steeds populairder. De Renault 35 CV is één van de best verkochte automobielen in die tijd. Deze werd later opgevolgd door de evenzo succesvolle Renault 40 CV. 

In 1928, op de autotentoonstelling van Parijs, presenteert Renault de opvolger van de Renault 40 CV. Welliswaar was de Renault 40 CV nog steeds bijzonder populair, het werd tijd voor een waardige opvolger; De Reinastella (officieel: RM). Een schitterende automobiel die was uitgerust met een achtcilindermotor. Echter de beurskrach die Amerika trof, was de belangrijkste reden voor de dalende verkopen in die periode. Deze economische crisis had ook zeker effect op de resultaten bij Renault. Pas in 1930 komt Renault weer de klap te boven en worden er in de jaren daarna allerlei nieuwe Renault modellen geintroduceerd, zoals de Renault Nervastella. 

Tijdens de Tweede Wereldoorlog legt Renault zich voornamelijk toe op de productie van Renault Machines en gevechtsvoertuigen. Na de bevrijding wordt het bedrijf Renault Fréres genationaliseerd en de naam wordt gewijzigd in Régie Nationale des Usines Renault. Direct daarna wordt de populaire 4CV geïntroduceerd. (Wist u trouwens dat de familie De Haas een schitterende Renault 4CV in bezit heeft, die onlangs geheel gerestaureerd is door Vivian de Haas) 

In rap tempo introduceerd Renault verschillende nieuwe berlines die het merk in binnen- en buitenland populair maken. De Renault Frégate luidt dit nieuwe tijdperk in.  Wederom werd er met races en rally’s meegedaan, zoals Monte Carlo. In de loop der tijd voegden andere merken of ontwerpers zich bij Renault. Merken als Berliet, Latil en Mack horen bij de historie van Renault, maar ook namen als Gordini en Alpine komen regelmatig terug. 

In 1984 introduceert Renault twee van de meest succesvolle modellen uit zijn geschiedenis; in maart de Renault 25 en in mei de Espace (MPV). Beide auto's zijn door Robert Opron ontworpen, en worden door Renault neergezet als luxe ruimtewagens, de Espace in familieverband en de Renault 25 als luxe limousine. Ook de A310 mag tot een echte klassieker gerekend worden. Deze opvolger van de A110 die in 1971 werd geintroduceerd had zijn motor achterin en beschikte over een unieke fiberglas carrosserie. Een bijzonder fraai exemplaar van de A310 is te zien het Louwman Museum in Den Haag. 

De huidige Renault modellen behoren tot één van de meest succesvolle in hun segment, met modellen als de Renault Clio en het complete Renault Z.E. programma. Of wat dacht u van de Twin'Run Racing Concept, een potentiële klassieker met race kwaliteiten. De video "Ready to Play" laat de nieuwe Twin'Run in volle actie zien. 

 

BEKIJK DE TWIN'RUN IN DE VIDEO READY TO PLAY

 

Renault blijft voor velen een merk met een bijzonder historie en doet van veel liefhebbers de harten sneller kloppen. Veel van deze liefhebbers hebben zich verenigd, ook bestaan er meerdere websites en boeken waar je meer kunt lezen over de historie van ons merk. Een aantal hiervan hebben wij opgenomen op deze website. Ben je ook liefhebber van de klassiekers van Renault en beheerder of eigenaar van een website die past bij dit onderwerp, welke je graag bij ons onder de aandacht wilt brengen? Neem dan contact op Janno Leijtens van de afdeling Marketing. Wij horen graag van je.