Renault Turbo 40 jaar!
Renault Turbo 40 jaar

Terugblik op 40 jaar Renault Turbo

Dit jaar vieren we de 40ste verjaardag van de Renault Turbo. Een bijzonder moment en alle reden om terug te blikken op 40 jaar Renault Turbo.

De Turbomotor kent een lange historie. Met name in de jaren ’80 was de Turbo populairder dan ooit. "Als je in die tijd echt indruk wilde maken, had je een Turbo embleem op je auto staan". Turbo was in die tijd  een manier van leven. Als we het over turbotaal hebben weet iedereen nog steeds wat er bedoeld wordt…… Merken als Porsche, BMW en Saab hadden een naam hoog te houden op het gebied van turbo’s. Maar ook de turbo's van Renault waren in de jaren '80 niet uit het straatbeeld weg te denken. 

In 1981 werd de Renault 5 Turbo geïntroduceerd.  Eigenlijk was deze alleen nog de voorzijde herkenbaar als de orginele Renault 5. Voor het overige van de Renault 5 Turbo een geheel nieuwe ontwikkeling. Bijzonder was de plaatsing van de motor die voor een optimale gewichtsverdeling direct achter de voorstoelen was gemonteerd. De aandrijving geschiedde via de achterwielen. De voor die tijd enorme hoeveelheid power (160pk) zorgde samen met de sportieve wegligging van de Renault 5 turbo voor bijzonder sportieve rijeigenschappen.

Voor wie het allemaal wat minder extreem mocht zijn, was er de Renault 5 Alpine Turbo. Vaak geleverd in het diepzwart van buiten, met een rood stoffen interieur.

Het motorblok dat in deze snelle Cinq lag, werd later ook in de grotere 9 en diens broer de Renault 11 geleverd. De 1.397 cc  motor was in de R11 goed voor een vermogen van 105 pk en een topsnelheid van 186 km/h. Na de grondige facelift van de 9 en 11 in 1986 werd het vermogen nog iets opgeschroefd naar 115 pk. Net zo veel als in de 5 GT Turbo.

Renault 5 Turbo

De Renault 5 Turbo was niet alleen in het straatbeeld erg populair, maar deze Renault Turbo zette ook op het circuit uitstekende prestaties neer. Het rallysucces dat Renault had met de 5 Turbo smaakte naar meer. Daarom werd later ook de grotere 11 Turbo omgetoverd tot rallyauto. Onder andere Jean Ragnotti, die eerder al in de Renault 5 meereed, kreeg in 1986 de 185 pk sterke rallyversie van de 11 Turbo tot zijn beschikking. In het seizoen van 1987 wist de doorgewinterde Renault-coureur drie rally's te winnen met de auto.

Eind jaren 80 werd de Renault 19 geintroduceerd die het nam het stokje van de R9 en R11 overnam. Als topmodel werd  de  Renault 19 met de 137 pk sterke atmosferische 16v leverbaar. de Turbomotor verdween kort uit beeld. Later bij de tweede generatie van de Mégane verscheen de eerste RS-versie, waarbij de turbo zijn rentree maakte.. 

Inmiddels kennen de Renault Turbo modellen een grote schare fans en zijn er diverse fanclubs, klassieker verenigingen en online communities onstaan die allemaal de liefde voor de Renault Turbo gemeen hebben.  Ook Auto Indumij is als regionale Renault dealer nauw betrokken bij tal van Renault verenigingen en initiatieven. Zo ontvingen wij begin dit jaar in onze Renault Store in Dordrecht met veel plezier een groot aantal leden van de Club d’Anciennes Renault des Pays Bas (CAR) en ondersteunen wij al vele jaren het bekende Renault magazine; Losange, met passende advertising. 

Bijzonder! Renault Safrane Biturbo

De ultieme kers op de taart was natuurlijk de Renault Safrane Biturbo. De Duitse tuner Hartge bemoeide zich persoonlijk met de ontwikkeling van de techniek. De 3.0 v6 werd voorzien van twee turbo’s en was goed voor maar liefst 268pk.

Dat de Baccara stond voor onderdompeling in luxe ,bleek wel uit het hoge uitrustingsniveau van dit  Renault topmodel. Klanten genoten van een bijzonder fraai interieur met weldadig leer en echt hout. Voor die tijd erg bijzonder, net als het complete uitrustingsniveau van de Safrane Biturbo.  Ondanks de belangstelling van de Biturbo bleek de markt voor deze unieke uitvoering toch te klein en werd eind 1996 de  Biturbo uit het programma gehaald. Liefhebbers hebben zich verzameld op een het Renault Safrane forum waar je niet alleen veel info vindt over de Safrane maar ook tips en tricks met elkaar worden gedeeld. 

Renault Safrane Biturbo