Tanken in het buitenland? Lees alle tips op de website van Auto Indumij.
Tips tanken in het buitenland Auto Indumij

WELKE BRANDSTOF TANKEN IN HET BUITENLAND? 

In het buitenland kunnen de namen van brandstoffen aan de pomp vaak nog weleens afwijken van wat je gewend bent in ons land. Hieronder hebben we een aantal handige tips en informatie van de ANWB voor je verzameld zodat je altijd de juiste brandstof tankt. 

Rijdt jouw auto op benzine, zorg dan dat je voor vertrek op de hoogte bent van het benodigde octaangetal voor je auto. Dat staat in het instructieboekje. In Nederland is er de keuze uit brandstof met een octaangetal (RON) van 95 (Euro95) en 98 (SuperPlus). Heb je het instructieboekje niet bij de hand. Op onze Renault website vind je de  handige Auto Indumij servicepagina met uitgebreide info over jouw Renault en je kunt ook via deze pagina het instructieboekje bekijken. 

 

BEKIJK DE RENAULT SERVICEPAGINA

 

In een aantal andere landen, bijvoorbeeld Duitsland, komt ook nog benzine met een octaangetal van 91 voor, hoewel er nog maar weinig auto's zijn die daar geschikt voor zijn. Deze benzine heet daar Normalbenzin, onze euro 95 noemen ze daar Superbenzin en benzine met octaangetal 98 (of meer) noemen ze Superplus. De Normalbenzin met euro 91 kun je beter niet tanken, er is nauwelijks nog prijsverschil met de 95 RON Superbenzin terwijl het lage octaangetal bij hoge motorbelasting schade kan veroorzaken. En juist het ontbreken van een snelheidslimiet nodigt in Duitsland nogal eens uit tot een hoge motorbelasting. Kies dus voor zekerheid benzine met minimaal het octaangetal van 95.

DIESELRIJDERS OPGELET

Voor dieselrijders is het ook even oppassen in Duitsland. Naast de normale fossiele diesel wordt er ook op vrij grote schaal (accijnsvrije) biodiesel aangeboden. Deze plantaardige (biologische) dieselbrandstof is echter alleen geschikt voor speciaal aangepaste en speciaal daarvoor vrijgegeven voertuigen. De laatste tijd is er hierbij een beweging dat de vrijgave voor steeds meer personenauto's is ingetrokken en biodiesel eigenlijk alleen nog gebruikt kan worden door vrachtwagens. Laat je dus niet verleiden door het prijsverschil (biodiesel kan zo'n 20 cent/liter goedkoper zijn). 

 

LPG GOED VERKRIJGBAAR

LPG is over het algemeen redelijk goed verkrijgbaar in het buitenland. De Nederlandse bajonetaansluiting wordt op de vulpistolen in het buitenland nauwelijks gebruikt. je hebt dus een verloopnippel nodig hebben.  Deze verloopnippels verschillen per land. Op de website LPGgids.nl vonden we een handig overzicht van de verloopnippels per land

 

AARDGAS (CNG) 

Aardgas (ook wel aangeduid met CNG, wat staat voor compressed natural gas) is een redelijk populaire autobrandstof in vooral Duitsland en Italië. Waar LPG een restproduct van olieraffinage is, is CNG gewoon aardgas. Totaal verschillende producten dus, die absoluut niet in elkaars plaats gebruikt kunnen worden. Ook in Europa kun je CNG tanken. Landen zoals België en Frankrijk hebben een redelijke dekking, maar Duitsland en Italië hebben zelfs een zeer goede dekking van CNG-stations. CNGNet biedt een Europese routeplanner voor CNG-vulstations of bekijk de kaarten per land van CNG Europe.

 

E10

In Duitsland wordt sinds begin 2011 E10 aan de pomp aangeboden. In Frankrijk wordt dit mengsel van tenminste 90 procent fossiele brandstof en maximaal 10 procent ethanol al langer gebruikt. In Duitsland wordt de brandstof aangeduid met E10 en in Frankrijk heet het SP95-E10, waarbij SP staat voor Sans Plomb (ongelood), 95 voor octaangetal 95 en E10 voor de bijmenging van 10 procent bio-ethanol. Niet alle auto's zijn door de fabrikant als geschikt aangemerkt om op E10 te rijden. Een keertje verkeerd tanken zal niet direct problemen geven, maar het advies blijft om bij twijfel de gewone Euro 95 of de premiumbrandstof te tanken, bijvoorbeeld SuperPlus 98. SuperPlus kan ongestraft gebruikt worden in voertuigen die normaal op Euro 95 rijden. Renault Nederland geeft op haar website aan dat E10 voor de meeste Renault modellen vanaf bouwjaar 2004 zonder problemen gebruikt worden. 

 

OPPASSEN VOOR E85

Een reguliere auto die niet is aangepast om op E85 te rijden, is niet geschikt voor E85. Ethanol of alcohol vormt een groot risico voor brandstofpomp en injectoren. Er is kans op dure schade. Gooi je per ongeluk de tank vol met E85 in een gewone benzine-auto, dan is het enige juiste advies om niet meer met de auto te rijden en de brandstof te laten verwijderen.

 

TOCH PER ONGELUK VERKEERDE  BRANDSTOF GETANKT? 

Heb je toch per ongeluk de verkeerde brandstof getankt met je Renault? De auto in ieder geval niet meer starten en neem  direct contact op met Renault Route Service of jouw dealer. Rijd je geen Renault? We zagen op de website van de ANWB een aantal interessante Wegenwacht Europa Service pakketten

 

(Neem bij twijfel over de juiste brandstof en ook als je de verkeerde brandstof hebt getankt direct contact op je dealer. en laat de motor niet lopen. Dit artikel is informatief bedoeld. Auto Indumij  is zorgvuldig als het gaat om het geven van betrouwbare en actuele informatie aan de bezoekers van deze website. Zij kan echter niet garanderen dat deze informatie altijd foutloos, volledig en actueel is. Daarom kunnen aan de informatie op deze website alsmede eventueel advies - per e-mail, via de vraagfunctie of op pagina’s van deze website - geen rechten worden ontleend. Verder aanvaardt Auto Indumij geen aansprakelijkheid voor schade als gevolg van onjuistheden of onvolledigheden in de aangeboden informatie, noch voor schade die het gevolg is van problemen veroorzaakt door, of inherent aan het verspreiden van informatie via het internet, zoals storingen of onderbrekingen van of fouten of vertraging in het verstrekken van informatie of diensten door Indumij of door jou aan Indumij door middel van de website of anderszins langs elektronische weg. Op deze  website zijn hyperlinks of andere verwijzingen naar informatie van (niet-)commerciële instellingen en organisaties zijn opgenomen. Indumij  is niet verantwoordelijk voor de inhoud van die websites en informatie van derden )